Als Financial Life Planner krijg ik meerdere keren per week de vraag wanneer huizen weer betaalbaar worden? Wanneer spat die huizenbubbel uit elkaar? Terechte vragen, waar niemand het antwoord op heeft.

Voor mij is niet zozeer de vraag óf en wanneer de huizenprijzen dalen, maar vooral de manier waarop het gebeurt interessant. Ik wil een theorie met je delen. Dit is mijn theorie, slechts een mening, bedoeld als inspiratie niet als waarheid.

 

Risico of Onzekerheid

Ken je het verschil tussen een risico en een onzekerheid? Een risico is een gebeurtenis wat eerder heeft plaats gevonden en waarvan je kunt verwachten dat dit opnieuw plaatsvindt. Een onzekerheid heeft nog nooit plaatsgevonden en kun je daarom niet voorspellen. Je kunt het niet bedenken (anders was het wel een risico). Om een voorbeeld te geven. We laten al 15 jaar vloeistoffen checken op luchthavens omdat er ooit op die manier een bom aan boord gesmokkeld is. Het risico op een bom aan boord wordt door controles verkleind. Tot 2006 werd dit niet gedaan omdat niemand ooit kon bedenken dat dit daadwerkelijk zou gebeuren. Hetzelfde verhaal, tot 2006 een onzekerheid, na 2006 een risico.

Terug naar de huizenprijzen in Nederland. Deze zijn sinds 2000 met 110% gestegen. De laatste jaren was de stijging het grootst sinds 2015 (dieptepunt in laatste 20 jaar) met een stijging van bijna 70%. En dat in slechts 6 jaar tijd.

De mensen die ik spreek (zelfbenoemde professionals) kan ik grofweg verdelen in twee kampen. De ene groep denkt dat huizenprijzen niet zullen dalen (vanwege woningtekort en groeiende bevolkingsaantallen). De andere groep denkt dat huizen vroeg of laat goedkoper worden, vanwege uiteenlopende redenen. Er wordt gedacht dat huizenprijzen dalen vanwege; een stijgende hypotheekrente, een bankencrisis, meer aanbod op de woningmarkt vanwege stijgende werkloosheid, etc. etc.

 

Rol social media

Persoonlijk denk ik dat de huizenprijzen weer zullen dalen. Niet alleen omdat ik in de beweging van een economie geloof, maar bovenal vanwege de macht van Social Media. Wat? Social Media? Komt ie…

Facebook (in een adem Google, Instagram, Youtube, Telegram en ga zo maar door) laten de zeepbel in de woningmarkt knappen.

De reden is simpel. We zijn kuddedieren en volgen van nature de groep. We vinden het stiekem heerlijk als richting bepaald wordt. We hoeven dan geen energie te steken in eigen onderzoek. Daarnaast is de kracht van groepsdruk enorm. Dat zie ik dagelijks op het schoolplein van mijn zoontje maar ook in de grote mensen wereld zoals bijvoorbeeld bij vaccinaties.

Veel van de informatie waarop we keuzes baseren krijgen we online. Gevraagd en ongevraagd. De algoritmes van Google en Social Media zijn zo ingericht om online gedrag zo goed mogelijk te analyseren, vervolgens te voorspellen om zo adverteerders een aanbod te laten zien dat helemaal bij je past. Om dit goed te doen sturen deze bedrijven je nieuwe content die passen bij jouw profiel. Dit is de reden waarom, op dezelfde zoektermen, mijn vader van 67 uit Amsterdam andere resultaten krijgt in Google dan ik (37 uit Ravenstein). Google probeert op basis van profiel in te schatten met welke informatie jij geholpen bent. De volgende keer zal het aanbevelingen doen op basis van je eerdere zoekgedrag. Tot zo ver mijn kennis over Google en Social Media.

De grap is, ik denk dat deze algoritmes de aanjager gaan zijn voor een kanteling in de woningmarkt. Op dit moment zijn “hoe kan ik een huis kopen?” de belangrijkste ‘woon’ vragen die gesteld worden online. Bij dit soort vragen word je door algoritmes gevoed met informatie over stijgende woningprijzen, lage hypotheekrentes, waarom huurders dom zijn, hoe je snel rijkt kun worden als je in vastgoed investeert, hoe je in vastgoed moet investeren, etc. etc. Dit zijn allemaal prijsopdrijvende elementen.

Zodra er door welke reden dan ook (bijvoorbeeld een stijgende werkloosheid of een stijgende hypotheekrente) er angst ontstaat bij woningbezitters zullen de zoekcriteria veranderen. Bijvoorbeeld in; wat kost een verkoopmakelaar? Hoe maak ik mijn huis verkoop klaar? Welke rechten heeft een huurder? Etc. Etc. Onbewust en ongevraagd zal Social Media je voorzien van nieuwe content die bijdraagt in jouw problematiek. Het zal je helpen in contact te komen met mensen die hetzelfde denken als jij. Hierdoor kan de beleving online (en dus ook in de echte wereld) in no-time omslaan van “huizen zijn de beste investering ooit” naar “verkopen met winst nu het nog kan”.

Mijn doel van dit artikel is niet om voor onrust te zorgen. Het is slechts een mening. Niemand, maar dan ook niemand kan voorspellen wat er gebeurt en wanneer. Ik daag je vooral uit om zelf na te denken over wat voor jou verstandige financiële keuzes zijn. Volg je de mening van de groep of kies je wat voor jou echt belangrijk is?

 

Zelf een keuze

Welke woningkeuze (geldt voor elke investering dan ook) het best bij jou past is maatwerk. Ik denk graag met je mee in het vinden van een voor jou geschikte oplossing. Ik geloof echter niet in quick-wins. Alles valt of staat met jouw gedroomde leven. Dat is de basis.

Als de stap naar een persoonlijk maatwerkadvies eng is (dat begint overigens altijd met een kennismakingsgesprek op mijn kosten) heb ik alternatieven voor je. Zo kun je op mijn website gratis e-books downloaden over financiële vrijheid en passief inkomen. In januari start ik met een nieuw programma. Laagdrempelig, een dagje buiten en met mede ondernemers, dus ook goed voor je netwerk. Informatie hierover deel ik in mijn volgende e-mails. Stay tuned!

Later begint nu. Geniet ervan!

Schrijf je in & ontvang
jouw 5 stappen naar financiële vrijheid.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in & ontvang
jouw 5 stappen naar financiële vrijheid.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in &
ontvang mijn 7 tips.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in &
ontvang mijn 7 tips.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.