Hoe kijk jij terug op je leven, wanneer je straks oud en misschien zelfs versleten bent? Denk je dan aan die keer dat je die dure spijkerbroek kocht? Aan dat ene horloge dat je twintig jaar geleden om je pols droeg, als een soort statussymbool? Of gooi je het over een andere boeg en kijk je terug op die reis die je maakte met je partner? Op de uren die jullie samen – al spelletjes spelend – doorbrachten op het vliegveld, omdat de overstap toch wat langer duurde dan verwacht…

 

Terug in de tijd

In de huidige consumptiemaatschappij kopen we veel. We consumeren, in plaats van consuminderen. Waarom? Nou, vaak om een mooi plaatje te schetsen voor de buitenwereld. Natuurlijk: die mooie auto voor de deur geeft jou een prettig gevoel. Maar dat doet het gezicht van de buurman die vol jaloezie toekijkt ook. Succes wordt vandaag de dag gemeten met het aantal (en de waarde van) spullen op je naam. Terwijl dit helemaal niks zegt over wie je bent als persoon en de mate van geluk die je ervaart. Daarom definieer ik vier soorten rijkdom. In een eerder blog besprak ik de eerste twee – financiële rijkdom en spirituele rijkdom. Dat blog vind je hier.

 

De andere twee soorten behandel ik vandaag: emotionele rijkdom en materiële rijkdom.

 

Wat is materiële rijkdom?

Simpel. Materiële rijkdom heeft alles te maken met het kopen van spullen. De toegevoegde waarde, of het genotseffect, is vaak van korte duur. Ja, je ervaart plezier wanneer je die spijkerbroek uit het voorbeeld hierboven voor het eerst aantrekt. Maar is dat de tweede keer ook nog zo? En de dertigste keer? Zelfs bij grote uitgaven blijft het effect beperkt. Zo kun je na twee jaar na het aanschaffen van die auto nog steeds tevreden zijn, maar de echte kick zit toch in het aankoopproces en die eerste kilometers.

 

Kleren maken de man. Of vrouw.

Toch hangt er ook bij het kopen van spullen vaak een emotionele waarde aan. Neem kleding als voorbeeld. Wanneer iemand zich zelfverzekerder voelt, of zichzelf fijner presenteert, als hij of zij een spijkerbroek van 200 euro aanhebben, dan geeft dit ook emotionele waarde. Misschien zit je wel beter in je vel, geeft het je de uitstraling die jij als ondernemer nodig hebt. Een win-win?

 

Vaak is het een trucje dat we met ons brein uithalen. Op het moment dat we zo’n grote aankoop doen, gaan we excuses bedenken. Excuses waarom we dat ene product echt nodig hadden. Je maakt jezelf wijs dat je leven er beter of rijker van wordt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Zo maak je er vanzelf een emotionele aankoop van.

 

Wat is emotionele rijkdom?

Emotionele rijkdom heeft minder te maken met het kopen van dingen. Bij emotionele rijkdom gaat het namelijk om mensen en ervaringen. Om mooie gebeurtenissen in het leven. Dingen die je bijblijven. Het gaat over gedeeld geluk, overwonnen ongeluk. Over vriendschap, liefde en alles ertussenin. En dit hoeft dus eigenlijk helemaal niet veel geld te kosten, maar mag natuurlijk wel. Een paar keer per jaar écht goed uiteten met fantastische wijnen en goed gezelschap is een goed voorbeeld. Maar ook het helpen van die ene vriend die momenteel een moeilijke periode doormaakt, valt onder emotionele rijkdom.

 

Wat is het eerste dat jij doet wanneer corona voorbij is?

Die vraag werd me een tijd geleden door een vriendin gesteld. Mijn vrouw en ik riepen in koor dat we graag een reis zouden willen maken. Reizen is voor ons prioriteit nummer één. Altijd zo geweest. Zodra ons salaris werd gestort, werd er een deel opzijgezet voor vliegtickets. Vliegtickets waarmee we vervolgens 24 uur onderweg waren, met drie keer overstappen op de meest vreemde vliegvelden. Het is voor ons emotionele rijkdom, met reizen verzamelen we herinneringen die we ons hele leven bijdragen.

 

Zelf had deze vriendin andere prioriteiten. Zij houdt ook van reizen, maar dan meer voor eens per jaar, als kers op de taart. Voor haar is reizen dan ook iets materialistisch. Voor jou kan het weer iets anders zijn. Of iets onder materiële of onder emotionele rijkdom valt, is dus per persoon verschillend.

 

Hoe creëer je emotionele rijkdom?

Door bewust ervaringen op te zoeken. Zo creëer je emotionele rijkdom. Hoe ik dat doe? Door te plannen. Elke woensdagavond ga ik er met mijn vrouw eens goed voor zitten om een plan de campagne te bedenken voor het weekend. Doen we dit niet? Dan is het zo ineens zaterdagochtend en wordt het al gauw een dag waarin je in je pyjama voor de tv hangt (overigens niks mis mee op z’n tijd). Voordat je het weet is het weer maandag.

 

Emotionele rijkdom is dus te plannen. Ook dichtbij huis.

 

Hoe meet jij emotionele rijkdom?

Schrijf je in & ontvang
jouw 5 stappen naar financiële vrijheid.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in & ontvang
jouw 5 stappen naar financiële vrijheid.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in &
ontvang mijn 7 tips.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.

Schrijf je in &
ontvang mijn 7 tips.

Bedankt, je hebt een mail van ons ontvangen.